Este evident că dezvoltarea economică a oricărui stat depinde de dezvoltarea infrastructurii în transport, doar că România, în toți acești ani de tranziție grea, nu a reușit să trateze subiectul drept unul vital. O demonstrează realitatea, zi de zi.

Europarlamentarul PPU-sl, Maria Grapini, o spune apăsat, ori de câte ori are ocazia, aici sau în Parlamentul European. Opinia umanistei este clară și avizată, fiind membră a Comisiei TRAN din PE: “Pentru România, este vital să se continue alocarea fondurilor pentru infrastructură, dat fiind faptul că, din sumele impresionante oferite, nu a reușit să atragă decât foarte puțini bani, iar starea infrastructurii rutiere si  feroviare este foarte proastă! Îndemn Guvernul României să crească viteza de accesare si de depunere a proiectelor  pentru a crește nivelul de absorbție, este obligatoriu acest demers! În rural, situația este tragică! Sunt localități total deconectate de rețelele naționale de transport, oamenii bolnavi sunt duși pe brațe, copiii merg la școală kilometri întregi pe jos!”.

Recent, europarlamentarul PPU-sl a adresat o întrebare și Comisiei Europene, pentru a afla dacă, în programul post 2020, vor mai fi astfel de fonduri de coeziune. Grapini a cerut un răspuns transparent și referiri concrete la țările mici, care nu au bugete naționale suficiente.

“Disparitățile regionale privind infrastructura rutieră sunt evidente. Lansarea celui de-al doilea pachet privind mobilitatea ar trebui să aducă îmbunătățiri în ceea ce privește diferențele mari legate de existența unei infrastructuri rutiere în statele membre. Ținând cont de faptul că existența infrastructurii rutiere adecvate în toate statele membre duce la o mai bună conectivitate, o funcționare mai bună a pieței interne a transportului, o reducere a accidentelor rutiere, vă întreb dacă aveți în vedere noi instrumente de finanțare a proiectelor de infrastructură pentru statele care nu au bugete naționale suficiente pentru proiectele noi de infrastructură?”, a scris umanista CE.

În răspuns, Comisia a precizat, din start, că disparitățile regionale constituie un obiectiv esențial al politicii de coeziune, obiectiv care beneficiază de resurse financiare substanțiale, în special din Fondul de coeziune și Fondul european de dezvoltare regională: 70 de miliarde EUR pentru sprijinirea sectorului transporturilor, din care 30 de miliarde alocate sectorului rutier pentru perioada 2014-2020.

“În temeiul mecanismului pentru interconectarea Europei (MIE), este eligibil și sprijinul pentru proiecte în sectorul rutier, cu precădere pentru proiecte transfrontaliere și care vizează crearea de legături, precum și gestionarea traficului și combustibilii alternativi. În perioada 2014-2017, MIE a acordat 22,3 miliarde EUR sectorului transporturilor, din care 1,65 miliarde sectorului rutier. În plus, Fondul european pentru investiții strategice  a sprijinit deja proiecte în valoare de 23,8 miliarde EUR în sectorul transporturilor”, se arată în răspunsul oferit europarlamentarului PPU-sl.

Cât despre planurile bugetare pentru Cadrul financiar multianual post-2020, CE i-a scris Mariei Grapini că acestea vor fi făcute publice în luna mai a acestui an.

2018-03-05T06:28:38+00:00 March 2nd, 2018|Diverse|0 Comments