Cazul Volkswagen este departe de a fi unul încheiat. Cel mai mare producător auto european și mondial, a fost implicat, în toamna anului trecut, într-un scandal de amploare, când a recunoscut că, între 2005-2015, a echipat 11 milioane de vehicule vândute la nivel mondial cu un soft care falsifica rezultatele testelor antipoluare ale motoarelor diesel.

Europarlamentarul PPU-sl, Maria Grapini, a intervenit, recent, în căutarea de soluții echitabile juridic pentru toți posesorii de mașini, prinși în cursa imorală, întinsă de VW, adresând Comisiei Europene o întrebare pertinentă și directă, ce-i vizează pe producătorii din gigantul german.

“De ce Volkswagen nu va plăti despăgubiri și clienților din UE? În septembrie 2015, Agenția pentru Protecția Mediului din SUA (EPA) a acuzat Volkswagen că a instalat un soft care permitea mașinilor să îndeplinească standardele referitoare la poluare în timpul testelor, dar nu și în timpul operațiunilor normale. În uriașul scandal al emisiilor, Volkswagen a promis compensații pentru clienții de mașini diesel din SUA, însă germanii refuză să ofere compensații și clienților din UE. Ce măsuri poate lua Comisia astfel încât să preîntâmpine asemenea situații discriminatorii față de clienții europeni și cum poate fi obligată compania Volkswagen să plătească despăgubiri și cumpărătorilor din Uniunea Europeană?”, a scris umanista.

Răspunsul, venit dinspre comisarul Vera Jourova, indică, în debut, diferențele de regim juridic între SUA și UE.

“În Statele Unite ale Americii, autoritățile publice responsabile de protecția consumatorilor au posibilitatea să negocieze aranjamente cu comercianții care au încălcat legislația aplicabilă, care pot include, dacă este cazul, elemente compensatorii. În Uniunea Europeană și în statele sale membre, acțiunile în despăgubiri sunt de obicei tratate de către instanțe civile în urma unor sesizări formulate de consumatori individuali sau prin acțiuni colective, acolo unde este posibil. O serie de acțiuni sunt pendinte. În viitor, astfel cum s-a anunțat în scrisoarea de intenție din 2017 privind starea Uniunii, Comisia ar putea propune măsuri pentru a facilita coordonarea unei acțiuni eficiente întreprinse de autoritățile naționale de protecție a consumatorilor la nivelul UE. Astfel ar fi consolidate măsurile adoptate de autoritățile publice însărcinate cu aplicarea legii și s-ar asigura o mai bună protecție a drepturilor consumatorilor”, susține Jourova.

Cu toate acestea, CE a facilitat schimbul de informații între autoritățile naționale, întrucât statele membre sunt cele care sunt responsabile de asigurarea aplicării legislației în materie de protecție a consumatorilor. Astfel că, după cum se arată în răspunsul transmis Mariei Grapini, în septembrie 2017, autoritățile care activează în cadrul rețelei de cooperare pentru protecția consumatorului (CPC) și Comisia au trimis către VW o scrisoare comună în care solicită întreprinderii să ia măsuri astfel încât toate vehiculele Volkswagen afectate să respecte normele de omologare.

“În scrisoare se solicită, de asemenea, o transparență deplină în acest proces, inclusiv o prezentare detaliată atât cu privire la ce s-a realizat deja, cât și la ce rămâne de făcut. Autoritățile CPC și Comisia cer VW să comunice în mod activ măsura de restabilire a încrederii privind eventuale probleme apărute în urma reparațiilor la anumite piese din motor. Acestea au insistat, de asemenea, ca măsura VW de restabilire a încrederii să nu fie limitată doar la anumite părți ale autovehiculelor și la o anumită perioadă de timp, iar dificultățile speciale întâmpinate de consumatori să fie luate în considerare în mod corespunzător”, mai scrie Comisia.

2017-11-17T14:09:08+00:00 November 17th, 2017|Diverse|0 Comments