COMUNICAT DE PRESĂ 22 Decembrie 2021
Maria Grapini cere explicații Comisiei Europene pe tema drepturilor pasagerilor din transportul aerian, în UE. Comisarul pentru Transporturi, Adina Vălean, îi răspunde eurodeputatului umanist!
Europarlamentarul umanist, Maria Grapini, membră a Comisiei pentru transport și turism, a interpelat, în scris, Comisia Europeană, pe o temă reclamată de mulți cetățeni din UE, și anume, cea privind drepturile pasagerilor din transportul aerian.
“ Cred că nimeni nu trebuie să profite de criză, pe spatele cetățeanului, nici statul, nici companiile, nici instituțiile europene!”, a punctat eurodeputatul Grapini, care a tras, în context, un serios semnal de alarmă în privința încălcării drepturilor pasagerilor din transportul aerian, în UE.
Potrivit Mariei Grapini, drepturile pasagerilor din transportul aerian nu au fost protejate, în UE, în cursul pandemiei de COVID-19. Deși companiile aeriene sunt obligate prin lege să le dea pasagerilor banii înapoi în caz de anulare a zborurilor, a precizat europarlamentarul umanist, numeroase companii au forțat clienții să accepte vouchere în locul rambursărilor, această practică fiind ilegală. Mai mult, Maria Grapini a menționat că atât companiile aeriene, cât și operatorii de pachete turistice, au primit miliarde de euro sub formă de ajutoare de stat, care au fost acordate fără să fi fost condiționate de efectuarea rambursărilor către pasageri.
Eurodeputatul Grapini a avertizat, de asemenea, că transportul aerian din UE a fost grav afectat de pandemia de COVID-19. Astfel, restricțiile de călătorie, impuse de statele membre, fără nicio coordonare, au dus la închiderea a 7 000 de rute aeriene, în rețeaua aeroportuară europeană, și afectarea implicită a milioane de pasageri, a mai spus Maria Grapini, care a adăugat că, în astfel de cazuri, legislația UE dă pasagerilor dreptul la rambursarea biletelor pentru zborurile anulate sau la rerutarea călătoriei.
În context, europarlamentarul umanist a adresat, punctual, Comisiei Europene următoarea întrebare:
Nu consideră Comisia că ar trebui să se asigure că toate companiile aeriene respectă legislația europeană privind drepturile pasagerilor și că banii sunt returnați înapoi pasagerilor? Cum are de gând Comisia să acționeze pentru ca drepturile pasagerilor din transportul aerian să nu mai fie încălcate?
În numele Comisiei Europene, a răspuns comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean.
Potrivit Adinei Vălean, pe parcursul crizei provocate de pandemia de COVID-19, Comisia a precizat, în mod constant, că drepturile consumatorilor și ale pasagerilor, inclusiv dreptul la rambursare în bani, rămân aplicabile, în ciuda contextului actual fără precedent.
Din acest motiv, Comisia a inițiat proceduri de constatare a neîndeplinirii obligațiilor împotriva a două state membre pentru că au adoptat acte legislative contrare cadrului juridic al UE, a mai spus comisarul pentru Transporturi. „Întrucât responsabilitatea pentru asigurarea respectării Regulamentului (CE) nr. 261/2004 privind drepturile pasagerilor care utilizează transportul aerian revine, în primă instanță, organismelor naționale de aplicare a legii, Comisia revizuiește, de asemenea, situația din toate cele 27 de state membre, în ceea ce privește aplicarea normelor UE privind drepturile pasagerilor de către autoritățile naționale ale statelor membre”, a menționat Adina Vălean.
Mai mult, oficialul european a precizat că, în urma dialogului purtat cu Comisia și cu autoritățile naționale de protecție a consumatorilor, în cadrul unei acțiuni a Rețelei de cooperare pentru protecția consumatorilor, cu privire la practicile de anulare și rambursare legate de COVID-19, 16 companii aeriene importante s-au angajat să asigure o mai bună informare și rambursarea la timp a pasagerilor, în cazul anulării zborurilor.
„Curtea de Conturi Europeană (CCE) recunoaște eforturile fără precedent depuse de Comisie pentru a atenua efectele crizei, în contextul cadrului juridic existent. Comisia acceptă recomandările Curții de Conturi Europene și este de acord că ar trebui revizuit cadrul juridic existent, astfel cum se subliniază în Strategia pentru mobilitate durabilă și inteligentă, adoptată în decembrie 2020. În ceea ce privește drepturile pasagerilor care utilizează transportul aerian, o revizuire a fost deja propusă, în 2013, pe baza experienței acumulate până în prezent și a crizei din 2010 provocate de norul de cenușă vulcanică. Acesta este pentru Comisie un dosar prioritar, în curs de examinare”, se mai arată, în răspunsul transmis de comisarul pentru transporturi, Adina Vălean, europarlamentarului Maria Grapini.
Biroul de Presă al Europarlamentarului Maria Grapini
COMUNICAT DE PRESĂ 22 Decembrie 2021
Cookie | Durată | Descriere |
---|---|---|
cookielawinfo-checbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |