În situația tensionată, recent creată de către reprezentanții transportatorilor din transportul public românesc, în prim-plan fiind protestele din București, europarlamentarul umanist, Maria Grapini, a transmis un punct de vedere, în fapt un semnal de alertă națională, la adresa autorităților centrale și locale, de implicare și acțiune imediată. Umanista invocă Regulamentul privind serviciile publice de transport feroviar si rutier de călători (aplicabil din 2009, care o perioadă de tranziție până în 2019), normativă obligatorie pentru România. Maria Grapini avertizează că putem ajunge la temuta procedură de infringement, dacă vom prefera și pe viitor păstrarea monopolurilor din domeniul contractelor pe transporturile publice.

“În calitate de membră a Comisiei TRAN a Parlamentului European, atrag atenția autorităților naționale și locale din România că există riscul de infringement în 2019, dacă nu se respectă prevederile acestui Regulament! Revolta recentă a unor companii de transport de persoane, la București, a atras atenția Comisiei Europene, care supraveghează statele membre privind aplicarea legislației europene. Regulamentul prevede clar că autoritățile publice locale sau naționale TREBUIE să selecteze operatorul de serviciu public în conformitate cu dreptul comunitar privind contractele publice și concesiunile, așa cum este stabilit în art. 43-49 din Tratat, în conformitate cu principiile TRANSPARENȚEI si EGALITĂȚII de tratament. Pe baza principiului subsidiarității, autoritățile competente au dreptul de a institui criterii sociale și de calitate, menite să ridice standardele de calitate, de exemplu cu privire la drepturilor călătorilor, nevoile persoanelor cu mobilitate de lucru, condițiile minime de lucru, securitatea pasagerilor și a angajaților”, susține europarlamentarul umanist.

Maria Grapini le transmite oficialilor români nevoia urgentă de impunere a standardelor de calitate specifice în domeniul social și al serviciilor și pune degetul pe rană în ceea ce privește modelul autohton de gestionare a transportului public, încă neconform cu directivele UE.

“Atrag atenția că România are multe carențe în liberalizarea pieței transportului public, atât timp cât autoritățile locale folosesc drept criteriu ”vechimea operării pe traseul ce urmează a fi concesionat”! Acest criteriu restricționează companiile nou înființate, respective companiile care nu au avut contracte de concesiune, deși sunt cu vechime în domeniul transportului de persoane. Din acest motiv, din miile de operatori din domeniu, contracte cu autoritățile publice au doar câteva sute! Ministrul Transporturilor este obligat de Regulament și de Consiliul Concurenței să intervină pentru o mai bună reglementare a serviciilor publice de transport. Autoritățile locale au și ele obligația respectării principiilor transparenței și al concurenței echitabile în domeniu”, avertizează Grapini.

În finalul declarației, europarlamentarul umanist subliniază importanța dialogului între autorități și transportatorii publici, bazat pe obligativitățile din Regulament, specificitățile locale, evident cu posibilitatea adăugării unor criterii suplimentare, fără a le încalcă, însă, pe cele obligatorii, prevăzute în Regulamentul european.

2018-10-15T05:14:30+00:00 October 14th, 2018|Diverse|0 Comments