Impactul devastator al bullyingului în școli și licee, o preocupare majoră pentru Maria Grapini. Eurodeputatul S&D crede în nevoia de conștientizare a consecințelor acestuia de către toate părțile responsabile: părinți, profesori și elevi!

Un raport alarmant al Organizației Mondiale a Sănătății plasează România pe un alarmant loc trei, la nivel european, privind bullyingul în școli. Nu mai puțin de 35% dintre copii sunt victime ale agresiunii la școală. Cifrele sunt îngrijorătoare și în ceea ce privește rata abandonului școlar, dar și a nesiguranței în școli, generate de traficul și consumul de droguri sau de numărul violențelor din școli și licee și a abuzurilor sexuale ce îi vizează pe elevi.

Eurodeputatul Maria Grapini s-a implicat, în numeroase ocazii, prin luări de cuvânt în plenul și comisiile PE sau luări ferme de poziție și conferințe organizate la nivel național, pentru conștientizarea elevilor în fața consecințelor nefaste ale bullyingului.

Concret, Maria Grapini a organizat, împreună cu Asociația Femeilor de Afaceri din România, anul trecut, în parteneriat cu Școala Gimnazială 30 din Timișoara, o conferință pe o temă alarmantă și, din păcate, tot mai des întâlnită în societatea zilelor noastre: Bullyingul, care are un impact devastator în creșterea armonioasă a copiilor noștri.

“Cred în nevoia de conștientizare a tuturor părților responsabile: părinți, profesori și elevi, pentru că doar împreună putem avea rezultatul dorit în actul educațional. Prin dialog, trebuie restabilită autoritatea expertului în educație – învățător/profesor, responsabilitatea părintească și drepturile minorilor”, a punctat eurodeputatul Grapini.

La eveniment, au participat aproximativ 200 de persoane și au fost organizate, pe lângă prezentările speakerilor, ateliere cu elevi, părinți și profesori de la șapte unități școlare, care au realizat desene reprezentând bullyingul în școli.

În opinia Mariei Grapini, odată cu dezvoltarea mediului online, acest fenomen a luat amploare și trebuie să conștientizăm efectele pe care le poate avea asupra dezvoltării sănătății psiho-emoționale a copiilor și posibilele traume pe care acesta le poate aduce asupra victimelor, în viața lor de adult!

Consecințele pe termen lung asupra victimelor bullyingului sunt extrem de severe: victimei îi va fi afectată stima de sine, încrederea în propriile forțe, încrederea în cei din jur, și poate manifesta timiditate si introversiune. Elevii care sunt victime ale bullying-ului școlar întâmpină dificultăți de concentrare și de atenție și pot inregistra și o scădere a rezultatelor școlare. De asemenea, pot apărea atacuri de panică, episoade de anxietate, dezvoltarea unor fobii, depresii, diverse somatizări, comportamente autopunitive și, în cele mai grave situatii, tentative de suicid.

Eurodeputatul S&D a avut o reacție vehementă, în cadrul căreia a cerut măsuri ferme din partea autorităților și în cazul șocant și amplu mediatizat al unui elev de la Școala „Nicolae Titulescu” din București care a fost violat, în anul 2024, de două ori de colegii săi, chiar în baia școlii din centrul Capitalei.

Maria Grapini a precizat, la acea dată, că educația a ajuns la cel mai jos nivel de după 1990 și că, în context, a crescut nesiguranța copiilor în școli, din punct de vedere al protecției împotriva abuzurilor sexuale, consumului de droguri și al violenței.

„În Comisia pentru libertăți civile, justiție și afaceri interne din PE s-a discutat despre acest subiect. Deși există și astăzi Regulamentul pentru protecția copiilor în fața abuzului sexual, acesta nu se aplică… Statistica arată că numărul abuzurilor sexuale în rândul copiilor a crescut și, din păcate, nu doar în România, ci și la nivel european. Pe noi ne interesează însă, acum, ce se întâmplă cu copiii din țara noastră și ce măsuri ar trebui să adoptăm pentru prevenirea unor situații inadmisibile!”, a punctat, revoltată, Maria Grapini.

De altfel, pe plan național, împreună cu Asociația Femeilor de Afaceri din România, europarlamentarul Grapini a demarat un ciclu de acțiuni în școli, pentru a preveni consumul de droguri, de alcool, violența, dar și abuzul sexual în rândul elevilor.

Cu toate acestea, a conchis Maria Grapini, degeaba avem Regulamente europene, legi naționale și regulamente de ordine interioară pentru unitățile de învățământ, dacă cei responsabili, din conducerea școlii, nu sunt dispuși să le aplice cu fermitate.